Konsernsjef Jon Fredrik Baksaas i Telenor kan melde om rekordkvartal målt i EBITDA og operasjonell kontantstrøm i årets tredje kvartal.

Telenor: Mot nye høyder

Telenors tredje kvartal viste driftsinntekter på 27,7 milliarder kroner – en organisk inntektsvekst på 3,5 prosent. Driftsresultat før andre poster (EBITDA) ble på 10,3 milliarder kroner. Kontantstrømmen fra driften var 6,3 milliarder kroner.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er 2 år eller eldre

– I tredje kvartal fortsatte vi å bedre lønnsomheten og drive omsetningsvekst, og vi leverer det beste kvartalet noensinne målt i EBITDA og operasjonell kontantstrøm. Vi fikk 3,4 millioner nye mobilabonnementer i perioden, drevet av solid kundevekst i India, Bangladesh, Malaysia og i vårt nyeste marked Myanmar, sier konsernsjef Jon Fredrik Baksaas i Telenor.

– Vår omfattende utbygging av 4G-nett i Norge, kombinert med økt antall 4G-telefoner driver kundenes appetitt for data og resulterte i robust omsetningsvekst i kvartalet. Stadig høyere forventinger fra våre kunder krever ytterligere investeringer og fortsatt sterkt fokus på effektiv drift i Norge, sier Baksaas. 

– I Thailand ble både omsetningen og kundeinntaket i kvartalet påvirket av økt konkurranse og svake makroøkonomiske forhold. For å møte den sterke etterspørselen etter internettjenester og mobil data, samt for å møte nye behov som følger endringer i kundenes bruksmønstre, har mobiloperatøren dtac økt investeringene i 3G- og 4G-nettverk. Overgangen til den nye 3G-lisensen fortsetter å bidra til reduksjon i regulatoriske kostnader. Pågående tvister fortsetter å være en del av forretningsmiljøet i Thailand, og vi vil håndtere disse fremover, sier Baksaas. 

– I slutten av september fikk vi våre første kunder i Myanmar på nett da vi lanserte våre tjenester i landet. Telenor startet i landets nest største by, Mandalay, før nettet deretter ble åpnet i byene Nay Pui Taw og Yangon. Vi fortsetter rulle ut nettverk og tjenester slik at stadig flere mennesker for første gang kan få tilgang til mobiltjenester, og vi ser frem til å bidra med viktig infrastruktur til folk i Myanmar. 25. oktober passerte vi 1 millioner kunder, og vi er sikre på at den lovende trenden vil fortsette, sier Baksaas.

– Basert på resultatene så langt i år, og utsiktene for resten av 2014, er våre forventninger for helåret uendret. Som tidligere kommunisert, venter vi en EBITDA-margin høyere enn fjoråret og lav ensifret organisk omsetningsvekst, sier Baksaas.

Kvartalsrapport og presentasjoner kan lastes ned fra denne siden.

Powered by Labrador CMS