Digi-Key: Satsing i Europa gir resultater

For to år siden sa den amerikanske katalog- og nettdistributøren Digi-Key at de ville øke tilstedeværelsen i EMEA-regionen. Satsingen har gitt resultater, med en vekst på 26 prosent sammenlignet med de tre første kvartalene i fjor.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er 2 år eller eldre

– Digi-Key er rundt 40 år gammel, men samtidig betrakter vi EMEA-regionen som et oppstartsområde. Vi er ydmyke i vår tilnærming, men samtidig har vi styrke til å klare det, sier Chris Beeson, direktør for salgs- og leverandøradministrasjon i Digi-Key, i en samtale med Elektronikk.

Chris Beeson.

Lokalt til stede

I erkjennelsen av at Digi-Key ikke nødvendigvis var godt kjent i vår region, fant de ut at med lokal tilstedeværelse ble det enklere å få til dette. – Dessuten oppnår vi et bedre samarbeid med kundene under denne modellen.

Fjernlager
– Vi har ikke lager i EMEA, blant annet har vi hatt diskusjoner i Norden om dette. Fordi det er mange underleveranser, kommer e-handel inn i bildet, sier Beeson. – Det betyr rett og slett at vi kan levere til hvem som helst i Norden. Vårt sentrale lager (i USA) er skalert for tjenester som ser ut til å være unik i markedet, ikke minst støtte til ingeniører når det gjelder design, fra prototype til produksjon.

Lavt volum

– Vi er leverandør av «høy miks, lavt volum». Men vi er også en katalogdistributør som leverer tjenester – mer en hybrid distribusjonsmodell, som han beskriver som en modell sentrert rundt et stort lager med tilgjengelige komponenter og evnen til å behandle og levere lavvolumordre raskt. Dette har ikke vært så kjent der ute, men vi har hatt mange samtaler med kunder om nettopp det, sier han og legger til at elektronisk handel har eksistert lenge.
– Men hva er hensikten når kundene trenger teknisk innhold? Eller, kan de få 50 til 100 komponenter raskt? Vi har alltid vært rettet mot små ordre, og selv leverandørene er overrasket når de ser vårt distribusjonssenter der vi kutter tape og ruller, sier han.

Europa
I løpet av de siste to årene har distributøren fått egne kontorer og dedikerte personer i Europa som dekker Sentral/Øst-Europa, Storbritannia og Irland, Norden og Baltikum (ledet av Stefan Wihlgaard i Sverige), Sør-Europa/Nord-Afrika og Israel/Russland. – Med personlig tilstedeværelse i denne regionen kan vi vise ingeniører og innkjøpere den unike verdien som ligger i vår hybride modell, mener Kris Haggstrøm, salgssjef EMEA.

Powered by Labrador CMS