Thorsten Heil fra Arrow viser frem den spesialbygde bilen.

Når elektronikk er virkelig nyttig

ELECTRONICA: Ved bruk av standardkomponenter påtok Arrow seg å modifisere en «indy car» for føreren Tom Schmidt som etter en ulykke i 1999 ble lam fra nakken og ned. Takket være teknologi og et stykke ingeniørkunst kan han kjøre fort igjen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er 2 år eller eldre

På Arrows stand sitter Tom Schmidt og svarer på spørsmål fra interesserte, så populært at vi antakelig ikke kunne snakke med ham i dag. I steden fikk vi en prat med Thorsten Heil, senior feltapplikasjonsingeniør automotive for Arrow i Tyskland.

– Det tok ni måneder å modifisere bilen, men nå kan Tom kjøre ved kun å bevege hodet og bite i bremsen, sier Heil. Bremsen er en slange som via sensorer bestemmer bremsepåtrykk basert på hvor hardt han biter.

 

Bak i bilen er styringssystemet fastmontert, alt basert på standardkomponenter og mye smart programmering (klikk for større bilde).

Selve manøvreringen bestemmes av to kameraer som registrerer punkter på en caps Tom har på seg. I tillegg er det to GPS-systemer med antenner i militærgrad, det vil si med mye bedre oppløsning enn det vanlige folk får tilgang til.

All elektronikk er samlet bak i Corvetten, der kjøresystemet er doblet for ekstra sikkerhet.

Men hva med kostnadene? – Vel, det har ikke vært billig, men jeg tror du må betale mer for en Koenigsegg (svensk/norsk «superbil», red anm), svarer han.

Arrow har laget en egen nettside som beskriver prosjektet og forteller den fasinerende historien. Den kan leses her.

Powered by Labrador CMS