Sterk ordrebok for Cisco Norge

Det amerikanske konsernet Cisco leverer flat omsetningsvekst i sitt fjerde kvartal. Det gjelder også Cisco Norge, men ordresituasjonen er sterk her.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er 2 år eller eldre

Cisco presenterte onsdag kveld norsk tid tall for sitt fjerde kvartal, som endte 26. juli 2014. Omsetningen i kvartalet var 12,4 milliarder dollar, flatt fra samme periode i regnskapsåret som ble avsluttet i 2013. Nettoresultatet (GAAP) endte på 2,2 milliarder dollar, en nedgang på 1 prosent.

For året endte omsetningen på 47,1 milliarder dollar, en nedgang på 3 prosent fra regnskapsåret 2013. Resultatet endte på 7,9 milliarder dollar, en nedgang på 21,3 prosent fra året før.

– Vi presterer godt i et utfordrende marked. Jeg er fornøyd med hvordan vi har endret selskapet over de siste årene og hvordan denne reisen fortsetter, sier CEO og styreformann i Cisco, John Chambers.

– Vi har fokus på vekst, innovasjon og kompetanse, spesielt innen sikkerhet, datasenter, programvare, nettskyen og Internet of Everything. Strategien vår er fornuftig, vår finansielle posisjon er sterk og markedslederposisjonen vår er sikker. Vi har et lag på plass, klare til å levere og som er unikt posisjonert til å hjelpe våre kunder å løse deres største forretningsutfordringer, fortsetter Chambers.

I fjerde kvartal i regnskapsåret 2014 fikk Cisco Norge en omsetningsnedgang på vel 1 prosent sammenlignet med foregående år.

– Nedgangen er av en mer bokføringsmessig karakter. Ordreboken økte 6 prosent og dermed får vi igjen omsetningen i kommende kvartaler, sier adm. direktør i Cisco Norge, Jørgen Myrland.

Det er flere av Cisco sine markedsområder som utmerker seg positivt, mener han.

– Cisco Norge vokste i fjerde kvartal i flere markedssegmenter. Vi ser vekst i leveranser til offentlig sektor og til de største bedriftene i privat sektor. For de store bedriftene er det økning i salg av datasenter- og sikkerhetsløsninger. Mye av den samme veksten gjelder for offentlig sektor, men her er det i tillegg god vekst innen tradisjonelt nettverksutstyr, sier Myrland.

– Vi ser i tillegg at selskapets profetier rundt Internet of things og etter hvert også Internet of everything, nå er synlig i våre leveranser og det er med på å drive etterspørsel etter trådløse nettverk. Det er en større etterspørsel etter avanserte løsninger som for eksempel lokaliseringstjenester. Etterspørselen etter stadig høyere bredbåndshastigheter preger også markedet, og dette gjelder alle aksesser som fiber, kabel og mobil, avslutter Myrland.

Powered by Labrador CMS