Serverrommet er hjertet i driften av Notefied-databasen. Systemet kan håndtere 250 samtidige forespørsler, og store backupbatterier gjør det mulig å drive databasen i 4 timer ved strømbrudd. Tilsvarende, redundante servere finnes også i Norge og Sverige, forteller Bartlomiej Olik-Gajewski (t.v.) og Anders G. Johansen. (Foto: Einar Karlsen)

Med stålkontroll på komponentene

Dynamic Precision har vokst fra et lite spesialistmiljø med fokus på komponentdatabaser og mønsterkortutlegg, til et kraftsentrum med stålkontroll på alle komponentdata. (Dette er fullstendig og fortsettelse av artikkelen publisert i Elektronikk nr 7/8 2014)

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er 2 år eller eldre

I dag har Dynamic Precision (DP) kontorer i tre land, med den største avdelingen i Gdansk, Polen. Herfra holder de styr på alle komponentdata for sine kunder, og sørger for at BOM-lister og all informasjon om komponentene som brukes er oppdatert.

Omfattende komponentdatabase

Komponentdatabasen Notefied oppdateres kontinuerlig av en egen gruppe i Dynamic Precision, og inneholder nå over 80.000 komponenter. Det er nesten ikke grenser for hvor mye informasjon man finner her:

Kommersielle data –  som livssyklus, anbefalinger og budsjettpriser selvfølgelig, i tillegg til innkjøpsdata.

Tekniske data – her kan man f.eks. se skjemasymbol som nettinformasjon, eller sett fra Cadence designprogram

Symboler til skjema, modeller for simulering, fotavtrykk (og initegrert full 3D visning) for mønsterkortdesign – en nøkkel for godt design.

3D modeller – sett fra database eller Autodesk. Gjør det mulig å lage kollisjons-/konfliktmodeller når som helst i mønsterkortprosessen.

Teknisk dokumentasjon – inkludert ulike versjoner, viktig i forbindelse med sporbarhet

Fokus på rutiner og struktur
DP i Norge og Sverige består for det meste av mønsterkortdesignere som ofte jobber tett sammen med og hos samarbeide kunder. – DP ønsker å ha en flat struktur med så lite, men effektivt administrasjon som mulig, og har derfor lagt mye energi og tid på rutiner og strukturer, mye rundt NOTEfied databasen i Gdansk, forteller adm. direktør Anders G. Johansen.

Dynamisk miljø
Elektronikk tok turen til Gdansk, og fant en avdeling som ikke skiller seg særlig fra en hvilken som helst bedrift i Norge, hvis noen trodde dét. I de lyse, romslige lokalene møter vi folk som er stolte av jobben sin, og som villig vekk forteller om hva de gjør. – Vi har lagt vekt på å ha et mest mulig «norsk/nordisk» miljø her, det vil for eksempel si at det ikke skal være noen hierarkiske skiller, og alle skal kunne være med å påvirke og forbedre arbeidssituasjonen på lik linje, forteller adm. direktør Anders G. Johansen.

Design og komponentdatabase
Det er lenge siden Dynamic Precision drev hovedsakelig med mønsterkortutlegg. I tillegg til maskinvare-/mønsterkortdesign ligger fokus nå på databasetjenesten Notefied, som er blitt langt mer omfattende enn en ren komponentliste. – Databasen inneholder alt av komponentdata, inkludert symboler for maskinvaredesign, fotavtrykk for mønsterkortdesign og 3D-modeller, informasjon om komponentens livssyklus, utfasing, oppdateringer, leverandøranalyser, datablad osv.forklarer forretningsutvikler og avdelingsleder Beata Olik-Gajewska.

Legger inn og vedlikeholder
– Enkelt forklart legger vi inn og strukturerer via et nettgrensesnitt kundenes komponentbehov og komponentliste (BOM) i databasen, inkludert kundens partnummerstruktur. Så holder vi komponentene og listene oppdatert etter kundens behov, forklarer hun. – De får deretter jevnlige oppdateringer, og kan også varsles direkte dersom kritisk status for enkelte komponenter endres.    Vår jobb er blant annet å innhente all informasjon som trengs for å holde databasen oppdatert, og sørge for at kundene får riktige data. Hvis en komponent står i fare for å gå ut, kan vi også foreslå erstatningskomponenter, fremholder Olik-Gajewska.

Eliminerer feil
Johansen forteller at informasjonsinnhentingen skjer gjennom søk på store databaser hos leverandørene. Mye av dette er automatisert, men for enkelte må man ut og hente informasjon manuelt. – Det er vår oppgave å gi ingeniørene friske data direkte opp i deres design vindu – ikke gjennom flere ledd, slik de normalt må forholde seg til. Timing er viktig, legger han til. Dette kan eliminere tidlige feil i designet, f.eks. når det gjelder komponenter som er i en utfasing og mulig utgått når komponentene skal kjøpes inn for produksjon. (Artikkelen fortsetter under bildet)

 

Her håndteres rutinemessig forespørslene som kommer inn fra kundene strukturert via nettgrensesnitt, komponentdata, symboler, fotavtrykk, datablader og ikke minst kommunikasjon med kunden. DP har etablert en makstid på 48 timer fra kunde har levert forspørsel til komponenten er ferdig til bruk i konstruksjonen. – Realiteten er at vi har raskere levering, og hver måned tar vi ut OTD rapporter som viser dette statistisk., sier Johansen. F.v. Andrzej Gruchalski, Elzbieta Ekiert, Joanna Minkiewicz, og Artur Bielinski.

Integreres i MPS
BOM-lister pr design basert på info fra NOTEfied skal også kunne integreres i kundens materialstyringssystemer (MPS), og gjøre det mulig å bytte kontraktsprodusent på en kontrollert måte. – Vi er opptatt at kundene vi jobber tett med har kontroll over egne produkter, og all erfaring tilsier at en vesentlig faktor er at kunde og DP jobber med samme verktøy, samme plattform og forente rutiner, understreker Johansen. (Artikkelen fortsetter under bildet)

 

I Gdansk er det 4 ansatte som jobber med mønsterkortutlegg, med tildels komplekse mekaniske og elektriske parametre. F.v. Bartlomiej Olik-Gajewski, Robert Gabrysiak, Krzysztof Szymanski og Piotr Przystup.

Erfaring med produksjon
– Kvaliteten på BOM-listene sikres også gjennom at vi har dyp erfaring med elektronikkdesignverktøy (EDA), i tillegg til mekanikkverktøy, kommenterer Bartlomiej Olik-Gajewska, som leder designavdelingeni Gdansk. – Som kjent har vi utspring fra en kontraktsprodusent, og har mange erfarne kolleger i DP Norge og Sverige. Vi har lært mye om hva som er riktig og galt, og har tilegnet oss verdifull erfaring fra alle faser i produktfremtaking og -vedlikehold , fremholder han. – Og så har vi selvsagt et ledende miljø på mønsterkortdesign, noe som gir en god synergieffekt mot databasetjenestene, tilføyer han. I et typisk prosjekt kan DP levere komponentunderlaget for kunden, som gjør skjemategningen med direkte tilgang til databasen, hvoretter DP tar over igjen og gjør mønsterkortutlegget (realiserer produktet).    I mellomtiden – når det måtte passe produkteier – kan vi ta ut midlertidig BOM for tidlig innkjøp av komponenter parallelt med designfasen, og kvalitetssikre at prosjektet passer sammen mekanisk i vår 3D avdeling. (Artikkelen fortsetter under bildet)

 

Michal Blachucki er del av gruppen som lager 3D-modeller av kort og komponenter.

Dekker «alt»
Ifølge Johansen kan designavdelingene i DP (Gdansk, Stockholm og Oslo) håndtere alle teknologier og type prosjekter. Fra de minste mikrokortene til de største komplekse design med høye krav til signalbehandlig og mønsterkortteknologi. – Fellesnevner er at de fleste i DP som jobber med design styres via NOTEfied databasen, og det gir oss bedre sikkerhet, hever kvaliteten og gir oss mulighet til å jobbe med høy fleksibilitet, fremholder han. (Artikkelen fortsetter under bildet)

 

Hos kvalitetssjef Robert Mital avsluttes oppdateringsprosessen. – Her sjekker vi BOM-listene, håndterer endringer og overvåker versjonsnumre, og godkjenner endrede lister og BOM, forklarer Mital, og forteller at datasystemet gir svært god oversikt. Forretningsutvikler Beata Olik-Gajewska kan konstatere at alt er under kontroll.

Felles rutiner
Når det gjelder komponentdatabasen snakker vi om et antall store kunder. – Noen av disse har avdelinger flere steder som bruker vårt system. Vi har brukere lokalisert rundt om i Norden, USA, kina,India og selvfølgelig Polen, så det er ingen global begrensning. Databasen er åpen 24 timer i døgnet alle dager i året – da er en stor fordel at alle kan bruke tilnærmet samme metode. Det kan ta tid å etablere samarbeid og rutiner, men med et felles system på plass kan det være snakk om store besparelser i tid, penger og kvalitet. og ikke minst forutsigbarhet, sier Johansen. Spesielt på datainnsamling og analyse vil brukeren kunne spare mye tid.

Ca 80.000 komponenter
Per dags dato ligger det over 80.000 komponenter i databasen. Av dette er det hele 12.200 utgåtte komponenter (fordi de finnes i eksisterende design som holdes levende i kundens marked). Hver dag legges det til minst 25-50 nye komponenter. Selv om antall kunder er begrenset, har DP kunder fra 57 forretningsenheter, og totalt 213 enkeltbrukere. 90 % av disse kommer fra Cadence-miljø. Den mest dominerende kunden er nok Kongsberg-gruppen, med 75 brukere alene.

– Vår erfaring er at når en kunde først har brukt løsningen, fortsetter de med det. Mye handler om kommunikasjon. Designerne må snakke og forstå hverandre, og vår løsning gjør det enklere, sier Johansen, som mener den også tar bort mange hindre før man begynner å designe, og gjør det dermed lettere å fokusere på selve designet.

_____________________________

Utvikler eget prisverktøy

Den polske elektronikkprodusenten Fideltronik er i dag majoritetseier av Dynamic Precision. – Bakgrunnen for å få dem inn på eiersiden er at vi trenger en større «motor» for å utvikle Dynamic Precision videre i flere retningen innenfor elektronikk bransjen. Det gjelder både tyngde til å få mer data inn, og muligheter til å utvide virksomheten, forklarer Johansen.

Potensielle synergieffekter skal være store. I tillegg til DP, disponerer Fideltronik-konsernet egne utviklings-, test- og programvareavdelinger som skal samles om felles arbeidsmetodikk .

I tillegg er det planen å begynne å selge programvare, i form av prisforespørselsverktøy (quoting tool), som koplet mot Notefied skal gjøre det mulig å innhente pristilbud på komponentliste (BOM) raskt og effektivt.Og ikke minst, skal DP være Fideltroniks spydspiss mot det nordiske markedet.

_____________________________

En velsmurt organisasjon

Hos Dynamic Precision i Gdansk har alle en finger med i spillet når det gjelder komponentdatabasen. Men all håndtering går på skinner, tross det store datavolumet.

Alle har en spesifikk oppgave når en forespørsel kommer. Det starter gjerne med en innkommende forespørsel fra kunden. Noen ganger kan det være snakk om å lage nye BOM-lister, andre ganger kan det være oppdateringer. Ofte er det direkte kontakt med designeren, slik at man kan diskutere usikkerheter eller finne alternative komponenter.

– Alle arbeidsoppgaver vi gjør med databasen er grundig dokumentert og organisert med rutiner som oppdaterer utvides og endres etterhver som behovet melder seg, kommenterer adm. direktør Anders G. Johansen.

Designtjenester
DPs egne designere bruker selvsagt også databasen. I Gdansk er det 4 ansatte som jobber med maskinvare- og mønsterkortutlegg – enten basert på ferdig skjemakonstruksjon fra kunden, eller samarbeid med kunden på også på skjemakonstruksjon. Ved at alle bruker Notefied blir endringsarbeid enklere, og designet mer nøyaktig, blir vi fortalt. I tillegg kan mønsterkortdesigneren arbeide parallelt i alle faser med kunden, dvs. før skjemakonstruksjonen er ferdig.

I tilllegg har DP mekanisk konstruksjonskompetanse koplet opp mot fotavtrykk i NOTEfied, et felt der det gjøres mye forebyggende konstruksjonsarbeid med kundene.

Krevende
– Mange av designene er svært komplekse, med over 20 lag og raske grensesnitt. Og man har laget 14-lags kort med strømmer på opptil 100A i enkelte ledere! Noen kort blir også vanskelige pga. mekaniske parametre – f.eks. prosjekter bygget opp av mange små kort, noe som setter kritiske elektriske og mekaniske begrensninger til designet, forklarer Anders Johansen: En liten endring på ett av kortene vil føre til at det må lages nye 3D-modeller av hele systemet. – De største utfordringene er høyhastighets konstruksjoner med kompliserte mekaniske grensesnitt av forskjellig karakter. Vi simulerer og jobber med kundene for felles beste løsning og her merker vi godt viktigheten av å jobbe med likt og samspillende verktøy, påpeker han.  

Enkel i bruk
Basis for designet er komponentlistene i Notefied. Man får opp all relevant informasjon om de aktuelle komponentene, sjekker at alle symboler og informasjon er korrekt, osv. Når komponentene til et prosjekt er funnet, kan de enkelt settes inn i skjemategningen ved å dobbeltklikke på symbolet. BOM-lister kan forøvrig generes direkte fra skjemategningen, med tanke på innkjøp eller produksjon.

3D-modeller
Når mønsterkortdesignet er i prosess eller ferdig, kan man lage en 3D-modell av hele kortet. – Ofte vil det være nødvendig å sjekke om det kan oppstå kollisjon mellom kort og kapsling, eller mellom flere kort, forklarer Michal Blachucki, som er ansvarlig for 3D-modelleringen. – Eksempelvis har vi design som består av 5 kort. Det er langt billigere å simulere de mekaniske begrensningene, fremfor å lage fysiske modeller, understreker han, mens han viser hvordan han lager et virtuelt laminat, der han «monterer» 3D komponentmodeller. –Ut fra dette designet kan vi også generere en pick & place-fil direkte, tilføyer han.

Hyppige oppdateringer
Når designet er kommet så langt, må BOM-listen oppdateres mot databasen igjen. En av de som er ansvarlig for komponentoppdateringer fra leverandørmarkedet er Alexandra Plotka: – NOTEfied oppdateres kontinuerlig, og minst én gang i kvartalet, forteller hun. Og det er en omfattende oppgave. – Vi finner som regel informasjonen på de ulike produsentenes nettsider automatisk, men noen ganger må vi også sjekke manuelt, sier hun. – Dersom vi finner endringer, sender vi et oppdateringsnotat til de kunder vi jobber med deres partnummerstruktur, og ber om tillatelse til å endre status på komponenten Kunden skal vite og avgjøre hva som skjer med egne komponenter. Alle andre komponenter oppdaterer vi ifølge våre rutiner, fremholder hun.

Finner alternativer
Skulle det hende at en komponent plutselig står med «siste kjøpsdag», står DP-folkene klare til å finne en løsning. – Vi prøver alltid å finne en løsning hvis en komponent går ut, sier Kacper Wantola, som skal være den reddende engel i slike tilfeller. – Ofte har produsenten selv anbefalt et alternativ, men andre ganger må vi finne det selv. Og det må uansett sjekkes opp mot kundens spesifikasjoner, forklarer han. Til hjelp har de også søkemotoren Silicon Expert, som kan foreslå erstatningsprodukter. Når vi har avtalt alternativ komponent med kunden, strukturerer vi dette i NOTEfied og gir tilbakemelding til kunden, som enten kan oppdatere sin konstruksjon eller ta ut ny BOM med oppdatert komponentinformasjon.

Powered by Labrador CMS