Miljøvennlige framkomstmidler kan også skade miljøet. (Foto: Johnny Syversen/RENAS)

Husk at elsykler er elektrisk avfall

Elsykler og ståhjulinger er i vinden, og det forventes at salget av elsykler dobles for andre året på rad. Men når de til slutt kasseres, må de behandles som elektrisk avfall. Det har myndighetene bestemt.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er 2 år eller eldre

Myndighetene ha nå inkludert både elsykler og ståhjulinger i registeret over produkter som skal håndteres som elektrisk avfall.

De siste årene har det blitt 15 000 elsykler ute på norske veier. Nå nærmer flere av de tidligste modellene seg slutten på forventet levetid.

– Selv miljøvennlige framkomstmidler kan skade miljøet etter endt levetid, sier Gunnar Murvold, administrerende direktør i returselskapet RENAS,.

Gunnar Murvold, RENAS. (foto: RENAS)

– Mange tenker nok at «en sykkel er en sykkel» og kaster dem rett i containere, men da er skaden allerede skjedd. Det er viktig å huske at både elsykler og ståhjulinger har batterimotorer, kabler og styringspanel og må derfor behandles som elektrisk avfall, forteller Murvold.

Denne sommeren ble miljøsykler innlemmet i myndighetenes register over elektriske og elektroniske (EE) produkter. Dermed er forhandlere blitt pålagt å ta hånd om produktene etter endt levetid og besørge innsamling. Dette er til stor hjelp, både for miljøet og tidligere eiere. Murvold har følgende, enkle oppfordring til publikum:

– Når den tid kommer, ta med deg din gamle elsykkel tilbake til forhandleren eller et mottak av EE-avfall i stedet for å kaste den. Det er den beste måten å sikre at elektronikken og de gamle batteriene blir tatt hånd om på en forsvarlig måte, forklarer RENAS-direktøren.

Mens gevinsten for EE-registreringen tilfaller miljøet, faller kostnaden på importørene. Bedrifter som er tilsluttet RENAS må betale et miljøgebyr på 0,1 prosent av importverdien på alle nye elsykler. Dette gebyret skal dekke kostnadene til innsamling og gjenvinning av kasserte elsykler. På en elsykkel til 10 000 kroner utgjør miljøgebyret 10 kroner.

Daglig leder i elsykkelforhandleren EVO Direkt, Jo Espen Bjerk, mener likevel EE-registreringen er et godt tiltak.

– Tatt i betraktning salgsvolumet de siste årene, samt forventet levetid på sykkel og batterier, virker det som et fornuftig tidspunkt å få på plass retningslinjer for behandling av kasserte elsykler nå, sier Bjerk.

Garantiperioden for elsykler og batteri er vanligvis to år, men det er betydelige kvalitetsforskjeller mellom miljøsyklene. Desto viktigere er et regelverk for håndtering av kasserte modeller.

– Det er få markeder hvor jeg har sett like store kvalitetsforskjeller som i elsykkelmarkedet, medgir Bjerk, som håper at innføringen av miljøgebyr vil bidra til en mer helhetlig grønn profil for det elektriske framkomstmiddelet – uavhengig av kvalitet.

Powered by Labrador CMS