Verdensledende norske it-innovatører

Bartec Pixavi har bygget en smarttelefon som kan brukes i eksplosjonsfarlige områder. Cisco har utviklet to telepresencesystemer som tar videokonferansen til et nytt nivå. Nå hedres de med det ettertraktede Merket for god design.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er 2 år eller eldre

Utmerkelsene blir delt ut i kveld i Oslo under Designdagen, et årlig arrangement i regi av Norsk Designråd. – Merket for god design gis til de mest innovative og modige bedriftene og designerne i Norge akkurat nå, sier Line Aandal Røijen, prosjektleder i Norsk Designråd. 

Merket for god Design

Utdelingen av Merket for god design skjer under årets største markering av design og innovasjon, Designdagen 2014, som går av stabelen på DogA Norsk Design- og Arkitektursenter i Oslo onsdag 2. april.
Næringsminister Monica Mæland stod for åpningen av Designdagen. Hun slår fast at norske bedrifter har alt å vinne på å dyrke design som innovasjonsverktøy: – Ved å satse på design kan næringslivet utvikle gode, innovative produkter og tjenester som styrker konkurransekraft og lønnsomhet, sier Mæland.

Merket_for_god_design_small_no

Cisco: Nytt designspråk  
Cisco pleier å forsyne seg grovt når Norsk Designråd hvert år deler ut Merket for god design. I år har de like godt sikret seg to utmerkelser for sine videokonferanseprodukter til møterommet. 

– Design ligger godt forankret i strategi og utvikling hos oss. Merket for god design er en svært grundig og omfattende designkonkurranse, og det betyr mye for oss å komme igjennom nåløyet år etter år. Denne gangen henger utmerkelsene spesielt høyt, siden dette er de to første produktene vi har søkt for som bærer det nye designspråket vårt, sier Hallgrim Sagen, designdirektør i Cisco. 

De senere årene har Cisco kjøpt opp en rekke bedrifter, deriblant norske Tandberg. Dette førte til en enorm produktportefølje med identitet og særpreg som sprikte alle veier. En større opprydning ble derfor satt i gang. Denne resulterte i et nytt designprogram for interaksjons-, industri- og grafisk design. 

Tv-team på møterommet  
Parallelt med dette skulle en helt ny generasjon videokonferanseprodukter utvikles. En av disse seriene, som Cisco nå får Merket for god design for, er Cisco TelePresence SpeakerTrack 60, SX80 og Table Microphone 60. 

– Hovedutfordringen med å ha videokonferanse fra store møterom er at deltakerne blir små. Ansiktsmimikk og kroppsspråk blir utydelig, og dermed går en viktig del av kommunikasjonen tapt. Vi ønsket å få til en opplevelse så nær tv-studiokvalitet som mulig, sier Sagen. 

Ciscos designere og ingeniører på Lysaker tok derfor kontakt med NRK for å lære sentrale prinsipper for tv-produksjon. De endte opp med en løsning der to bevegelige kameraer hopper mellom personene i rommet og zoomer inn på aktive møtedeltakere. Markedets beste HD-kvalitet sørger for at ansiktsmimikk og kroppsspråk blir tydelig selv for innringere som sitter ved små skjermer. 

70 designere i fem tidssoner  
Selskapet mottar den andre utmerkelsen for Cisco TelePresence MX300 G2 og MX200 G2, som er videokonferansesystemer for små og mellomstore møterom. 

– Vi så et behov for enklere systemer til bruk i avlukker, loungeområder og på mindre møterom. Det var helt avgjørende med produkter som er billige å anskaffe og enkle å montere, sier Sagen. 

Til dette utviklingsprosjektet valgte Cisco å koble på eksterne designere i tillegg til sine egne. Valget falt på byråene Work og Frost Produkt. Fra Lysaker har Cisco ledet 70 industridesignere på tvers av fem tidssoner og tre verdensdeler. Resultatet er blant annet en serie med to produkter: MX200 til møterom med 1-7 deltakere, og MX300 til møterom fra 6-12 personer. Begge har høyoppløselig skjerm, et fullt manøvrerbart kamera og en høytalerløsning som gir krystallklar talegjengivelse i hele stemmeregisteret. 

Salgssuksess  
I tråd med det nye designspråket til Cisco har produktene fått avrundede hjørner og lyse og varme overflater. Dette gir et mykere og mer humant uttrykk. Det meste av interaksjonen skjer på en berøringsskjerm. Slik kan brukeren konsentrere sin oppmerksomhet på samtalen og menneskene rundt, fremfor teknologien. Kabling, mikrofon og sensorer er skjult. Aluminium og lys farge bidrar også til at produktene skiller seg markant fra konkurrentenes løsninger. Prisen er også kraftig redusert fra forrige generasjon i MX-serien. Resultatene har ikke latt vente på seg. 

– Tradisjonelt er kunder forsiktige med å gå over til nye løsninger tidlig, men særlig med MX300 har det gått veldig raskt. Tilbakemeldingene fra både kunder, selgere og partnere har vært svært positive, sier Hallgrim Sagen. 

Bartec Pixavi: Fulle ordrebøker  
Vanlige mobiltelefoner og annen forbrukerelektronikk er ikke tillatt på oljeplattformer og andre eksplosjonsfarlige områder, noe som gir store kommunikasjonsutfordringer. Eksisterende spesialløsninger er klumpete og primitive. Stavangerselskapet Bartec Pixavi klarte å se muligheter der andre bare så problemer. Nå sitter de på velfylte ordrebøker med bestillinger fra hele verden på smarttelefonen Impact X og hjelmkameraet Orbit X, begge produsert i Norge. 

Hjelmkameraet Orbit.

– Smartmobilen har for lengst gjort sitt inntog på konsumentmarkedet, mens i eksplosjonsfarlige områder brukes fremdeles telefoner som minner om mobilene vi hadde på 90-tallet. Hele bransjen henger etter når det gjelder design og fokus på brukeropplevelser, sier Andreas Bjørnsund, prosjektleder i Bartec Pixavi. 

Fremtidens kommunikasjonsløsning  
Da ett av verdens største oljeselskaper i 2010 utlyste en konkurranse for å skape fremtidens kommunikasjonsløsning, hadde Bartec Pixavi allerede utviklet avanserte løsninger i en årrekke sammen med Statoil, BP og ConocoPhillips. Den lille norske produsenten tok kontakt med sin langvarige samarbeidspartner Eggs Design. 

– Det var viktig for oss å ta med designerne helt fra begynnelsen, og å involvere dem i alle faser av produktutviklingen. Elektronikk som skal brukes i eksplosjonsfarlige områder må oppfylle særdeles strenge krav for å bli godkjent. Alt må designes fra bunnen av, sier Bjørnsund. 

Startet med brukernes behov  
Eggs Design gjennomførte undersøkelser for å avdekke brukernes behov. En viktig forutsetning var at kommunikasjonsutstyret måtte være intuitivt nok til å kunne brukes av alle. Både telefonen og kameraet har blitt utstyrt med operativsystem fra Android, som mange er godt kjent med fra privat bruk. Telefonen er så langt som mulig utformet som en vanlig smarttelefon, men er i tillegg vann- og støtsikker og kan brukes med hansker. Både Impact X og Orbit X gir brukerne mulighet til å kjøre høyoppløselige videokonferanser, noe som letter kommunikasjonen i arbeidshverdagen. 

Utviklingsprosjektet gikk over nesten fire år, og både telefonen og hjelmkameraet har vært igjennom et stort antall prototyper, tester og revisjoner. Sluttresultatet kunne endelig lanseres på Mobile World Congress i Barcelona i februar. Siden den gang har bestillingene haglet inn, særlig fra aktører i olje- og gassindustrien. 

Fornøyde vinnere av Merket for god design.
Powered by Labrador CMS