Norsk på alle hav
Norges posisjon i maritim sammenheng er fortsatt meget sterk, og Nor-shipping 2013 – en av verdens største messer i sitt slag – er et fint utstillingsvindu.
Denne artikkelen er 2 år eller eldre
Som professor Torger Reve fra BI sa i sitt innlegg under den første konferansedagen: – Ting som har med hav og teknologi å gjøre er nettopp det Norge dreier seg om – helt siden vikingene. Han trakk blant annet frem den sterke klyngevirksomheten i norsk industri som et sterkt konkurransefortrinn.
Nor-shipping, som avrundes i dag, er ikke bare en møteplass for redere, skipsverft og underleverandører, men også et sted å oppdatere seg på trendene innenfor shipping og offshore, og møte potensielle samarbeidspartnere. I år hadde man dessuten lagt opp til et eget Venture Forum, og aktiviteter rettet mot rekruttering.
En av de virkelig gode nyhetene sto Tønsberg-selskapet Maris for. Selskapet, som leverer avanserte kartløsninger til skip, har inngått en avtale med Orange Business Services, som sikrer dem pålitelige, høyhastighets satellittlinjer hvor som helst i verden.
Gründer og arbeidende styreformann, Steinar Gundersen, er i hundre etter avtalesigneringen som skjedde sist mandag: – Med denne avtalen blir vi istand til å nå vårt mål om å firedoble omsetningen, til nærmere en halv milliard kroner, på tre år, sier han.
Maris regnes allerede som ledende på å utnytte data om bl.a. strømforhold og vær til optimal ruteplanlegging, noe som sparer skipsoperatørene for store drivstoffutgifter. I tillegg har The International Maritime Organization (IMO) har bestemt at alle kommersielle skip over 50 000 tonn skal ha kartssystemet i tråd med ”ECDIS”-standarden, slik at markedet for den type løsninger Maris leverer vil øke sterkt framover.
– Maris tilbyr en type verdiøkende tjenester på toppen av ECDIS-systemet, som gjør at kundene faktisk vil tjene penger på å installere dette. Vi har stor tro på dette, kommenterer forretningsutvikler Filip Vanher i Orange BS.